איש‭ ‬חינוך‭ ‬ומטפל‭ ‬רגשי‭, ‬אב‭ ‬לשישה‭ ‬בחרתי‭ ‬לכתוב‭ ‬על‭ ‬איחוי‭ ‬קרעים‭ ‬מתוך‭ ‬מבט‭ ‬רגשי‭ ‬ונפשי‭. ‬לרגש‭ ‬תפקיד‭ ‬משמעותי‭ ‬שיכול‭ ‬לשמש‭ ‬כגשר‭ ‬לאדם‭ ‬ולעולמו‭.‬

קיימות‭ ‬לא‭ ‬מעט‭ ‬אמירות‭ ‬בספרות‭ ‬חז‭"‬ל‭ ‬המצדדות‭ ‬בעיקרון‭ ‬קיום‭ ‬המחלוקת‭ ‬לשם‭ ‬שמים‭, ‬בריבוי‭ ‬ומגוון‭ ‬הדעות‭. ‬קיימת‭ ‬הבנה‭ ‬שיש‭ ‬למחלוקת‭ ‬מקום‭ ‬בגילוי‭ ‬האמת‭ ‬האלוקית‭, ‬ובלעדי‭ ‬המחלוקת‭ ‬לא‭ ‬יתגלו‭ ‬כל‭ ‬צדדי‭ ‬האמת‭ ‬ותהיה‭ ‬האמת‭ ‬האלוקית‭ ‬חסרה‭ ‬ונעדרת‭.‬

כך‭ ‬כתב‭ ‬כתב‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭ ‬בסידור‭ ‬עולת‭ ‬ראי‭"‬ה‭:‬

‭"‬יש‭ ‬טועים‭ ‬שחושבים‭, ‬שהשלום‭ ‬העולמי‭ ‬לא‭ ‬יבנה‭ ‬כי‭ ‬אם‭ ‬ע‭"‬י‭ ‬צביון‭ ‬אחד‭ ‬בדיעות‭ ‬ותכונות‭, ‬וא‭"‬כ‭ ‬כשרואים‭ ‬תלמידי‭ ‬חכמים‭ ‬חוקרים‮…‬‭ ‬וע‭"‬י‭ ‬המחקר‭ ‬מתרבים‭ ‬הצדדים‭ ‬והשיטות‭, ‬חושבים‭ ‬שבזה‭ ‬הם‭ ‬גורמים‭ ‬למחלוקת‭ ‬והפך‭ ‬השלום‭. ‬ובאמת‭ ‬אינו‭ ‬כן‭, ‬כי‭ ‬השלום‭ ‬האמתי‭ ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬שיבוא‭ ‬לעולם‭ ‬כי‭ ‬אם‭ ‬דוקא‭ ‬ע‭"‬י‭ ‬הערך‭ ‬של‭ ‬ריבוי‭ ‬השלום‮…‬‭ ‬שיתראו‭ ‬כל‭ ‬הצדדים‭ ‬וכל‭ ‬השיטות‭, ‬ויתבררו‭ ‬איך‭ ‬כולם‭ ‬יש‭ ‬להם‭ ‬מקום‭, ‬כל‭ ‬אחד‭ ‬לפי‭ ‬ערכו‭, ‬מקומו‭ ‬ועניינו‭.‬

ואדרבא‭, ‬גם‭ ‬הענינים‭ ‬הנראים‭ ‬כמיותרים‭ ‬או‭ ‬כסותרים‭, ‬יראו‮…‬‭ ‬שרק‭ ‬ע‭"‬י‭ ‬קיבוץ‭ ‬כל‭ ‬החלקים‭ ‬וכל‭ ‬הפרטים‭, ‬וכל‭ ‬הדעות‭ ‬הנראות‭ ‬שונות‮…‬‭ ‬דוקא‭ ‬על‭ ‬ידם‭ ‬יראה‭ ‬אור‭ ‬האמת‭ ‬והצדק‭, ‬ודעת‭ ‬ה‭' ‬יראתו‭ ‬ואהבתו‭, ‬ואור‭ ‬תורת‭ ‬אמת‭". )‬עולת‭ ‬ריא‭"‬ה‭, ‬חלק‭ ‬א‭' ‬עמוד‭ ‬ש‭"‬ל‭(

אהרון‭ ‬הכהן‭ ‬שהיה‭ ‬אוהב‭ ‬שלום‭ ‬ורודף‭ ‬שלום‭ ‬זכה‭ ‬בהעלאת‭ ‬הנרות‭ ‬בבית‭ ‬המקדש‭ ‬ולא‭ ‬בכדי‭ ‬קיים‭ ‬קשר‭ ‬יסודי‭ ‬בין‭ ‬אהבת‭ ‬השלום‭ ‬והרדיפה‭ ‬אחריו‭ ‬להעלאת‭ ‬הנרות‭ ‬בבית‭ ‬המקדש‭. ‬ועל‭ ‬כך‭ ‬מוסיף‭ ‬הרב‭: ‬‭"‬החנוכה‮…‬‭ ‬מציירת‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬המאורות‭ ‬שצריכים‭ ‬להאיר‭ ‬באומה‭, ‬אור‭ ‬התורה‭, ‬אור‭ ‬הנבואה‭, ‬אור‭ ‬החכמה‭, ‬אור‭ ‬הצדק‭, ‬אור‭ ‬הגבורה‭, ‬אור‭ ‬השמחה‭, ‬אור‭ ‬החסד‭, ‬אור‭ ‬האהבה‭ ‬וכיו‭"‬ב‮…‬‭ ‬נראים‭ ‬לנו‭ ‬האורות‭ ‬הרבים‭ ‬בפרטיותם‭ ‬כאילו‭ ‬הם‭ ‬דברים‭ ‬נפרדים‭, ‬וצריכים‭ ‬הם‭ ‬לפעמים‭ ‬להיות‭ ‬עומדים‭ ‬בפירודם‭, ‬כדי‭ ‬שלא‭ ‬תמחה‭ ‬צורת‭ ‬כל‭ ‬אחד‭ ‬מהם‮…‬‭ ‬ולפעמים‭ ‬הפירודים‭ ‬מביאים‭ ‬גם‭ ‬כן‭ ‬סכסוכי‭ ‬דעות‮…‬אמנם‭ ‬מתוך‭ ‬שכל‭ ‬אחד‭ ‬מתגדר‭ ‬להגביר‭ ‬ולהאדיר‭ ‬את‭ ‬הצד‭ ‬הטוב‭ ‬שנפשו‭ ‬נוטה‭ ‬אליו‭, ‬הכלל‭ ‬מתבנה‭, ‬והשכלולים‭ ‬מתרבים‮…‬‭" )‬עולת‭ ‬ראי‭"‬ה‭, ‬חלק‭ ‬א‭', ‬עמוד‭ ‬תל‭"‬ה‭(.‬

הלל‭ ‬ושמאי‭ ‬הן‭ ‬דמויות‭ ‬מופת‭ ‬שחלקו‭ ‬במחלוקות‭ ‬הלכתיות‭ ‬גדולות‭ ‬מאוד‭, ‬אך‭ ‬למרות‭ ‬זאת‭ ‬כבדו‭ ‬מאוד‭ ‬איש‭ ‬את‭ ‬רעהו‭ ‬כפי‭ ‬שמתארת‭ ‬המשנה‭ ‬במסכת‭ ‬יבמות‭:‬

אַף‭ ‬עַל‭ ‬פִּי‭ ‬שֶׁאֵלוּ‭ )‬אוֹסְרִין‭ ‬וְאֵלּוּ‭ ‬מַתִּירִין‭, ‬אֵלּוּ‭( ‬פּוֹסְלִין‭ ‬וְאֵלּוּ‭ ‬מַכְשִׁירִין‭, ‬לֹא‭ ‬נִמְנְעוּ‭ ‬בֵּית‭ ‬שַׁמַּאי‭ ‬מִלִּשָּׂא‭ ‬נָשִׁים‭ ‬מִבֵּית‭ ‬הִלֵּל‭, ‬וְלֹא‭ ‬בֵית‭ ‬הִלֵּל‭ ‬מִבֵּית‭ ‬שַׁמַּאי‭.‬

ר‭' ‬יהונתן‭ ‬אייבשיץ‭ ‬בספרו‭ "‬יערות‭ ‬דבש‭" )‬ב‭', ‬ח‭'( ‬מוסיף‭ ‬עוד‭ ‬נדבך‭ ‬בהקשר‭ ‬למחלוקת‭ ‬הלל‭ ‬ושמאי‭.‬

‭"‬בזאת‭ ‬יודע‭, ‬אי‭ ‬המחולקים‭ ‬ובעלי‭ ‬ריבות‭ – ‬זולת‭ ‬הדבר‭ ‬שחלקו‭ ‬בו‭ ‬ומנגדים‭ ‬זה‭ ‬לזה‭ – ‬הם‭ ‬אוהבים‭ ‬גמורים‭ ‬בלב‭ ‬ונפש‭, ‬זהו‭ ‬אות‭ ‬שמחלוקתם‭ ‬לשם‭ ‬שמים‭, ‬אבל‭ ‬אם‭ ‬אויבים‭ ‬ונוטרים‭ ‬שנאה‭ ‬זה‭ ‬לזה‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬מחלוקת‭, ‬זהו‭ ‬שלא‭ ‬לשם‭ ‬שמים‭, ‬ויתיצב‭ ‬השטן‭ ‬בתוכם‭, ‬וזהו‭ ‬הסימן‭ ‬מסרו‭ ‬לנו‭ ‬חכמי‭ ‬משנה‭, ‬איזו‭ ‬היא‭ ‬מחלוקת‭ ‬שהיא‭ ‬לשם‭ ‬שמים‭, ‬כי‭ ‬בכל‭ ‬מחלוקת‭ ‬אומרים‭ ‬שהיא‭ ‬לשם‭ ‬שמים‭, ‬אמרו‭ ‬כמחלוקת‭ ‬שמאי‭ ‬והלל‭, ‬שאהבו‭ ‬זה‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬וכבדו‭ ‬זה‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬הנאהבים‭ ‬ונעימים‭, ‬זהו‭ ‬אות‭ ‬שמחלוקתם‭ ‬לשם‭ ‬שמים‭, ‬אבל‭ ‬כמחלוקת‭ ‬קרח‭ ‬ועדתו‭, ‬שהיו‭ ‬נוטרים‭ ‬איבה‭ ‬ושנאה‭ ‬וכמעט‭ ‬יסקלוהו‭ ‬למשה‭ ‬וכדומה‭, ‬זו‭ ‬היא‭ ‬שלא‭ ‬לשם‭ ‬שמים‭".‬

לצערנו‭, ‬דרך‭ ‬זו‭ ‬לא‭ ‬חלחלה‭ ‬בקרב‭ ‬חלק‭ ‬מתלמידיהם‭ ‬אשר‭ "‬לא‭ ‬שימשו‭ ‬כל‭ ‬צרכן‭".‬

‭)‬המקורות‭ ‬נלמדו‭ ‬ונלקחו‭ ‬מתוך‭ ‬מאמרו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬רונן‭ ‬נויבירט‭ ‬ז"ל‭ – ‬מהי‭ ‬מחלוקת‭ ‬לשם‭ ‬שמים.‭(‬

הסימן‭ ‬המובהק‭ ‬אותו‭ ‬מסרו‭ ‬לנו‭ ‬חז‭"‬ל‭ ‬הוא‭ ‬שניתן‭ ‬לזהות‭ ‬את‭ ‬סממני‭ ‬מחלוקת‭ ‬לשם‭ ‬שמים‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬זיהוי‭ ‬הרגש‭. ‬אם‭ ‬קיימת‭ ‬אהבה‭ ‬וכבוד‭ ‬הדדי‭ – ‬בידוע‭ ‬שזו‭ ‬מחלוקת‭ ‬שהיא‭ ‬לשם‭ ‬שמים‭, ‬אך‭ ‬אם‭ ‬זו‭ ‬מחלוקת‭ ‬שהרגשות‭ ‬המובילים‭ ‬הם‭ ‬נטירה‭, ‬איבה‭ ‬ושנאה‭ ‬הרי‭ ‬זו‭ ‬בוודאות‭ ‬מחלוקת‭ ‬שאינה‭ ‬לשם‭ ‬שמים‭.‬

דברי‭ ‬רבי‭ ‬יונתן‭ ‬אייבשיץ‭ ‬פותחים‭ ‬לנו‭ ‬צוהר‭ ‬חשוב‭ ‬מאוד‭ ‬בהבנה‭ ‬של‭ ‬מהי‭ ‬מחלוקת‭ ‬לשם‭ ‬שמים‭ ‬שסופה‭ ‬להתקיים‭.‬

האם‭ ‬ניתן‭ ‬להפוך‭ ‬מחלוקת‭ ‬שאינה‭ ‬לשם‭ ‬שמים‭ ‬שמבוססת‭ ‬על‭ ‬שנאה‭ ‬למחלוקת‭ ‬לשם‭ ‬שמים‭ ‬המבוססת‭ ‬על‭ ‬אהבה‭ ‬וכבוד‭ ‬הדדי‭?‬

כאשר‭ ‬קיימת‭ ‬מחלוקת‭ ‬שאינה‭ ‬לשם‭ ‬שמים‭ ‬סביר‭ ‬להניח‭ ‬ששני‭ ‬הצדדים‭ ‬החולקים‭ ‬חשים‭ ‬מאוימים‭ ‬ופגועים‭ ‬ומבחינתם‭ ‬הצד‭ ‬החולק‭ ‬מהווה‭ ‬לעיתים‭ ‬סכנה‭ ‬ממשית‭ ‬להמשך‭ ‬קיומו‭ ‬העתידי‭.‬

כיצד‭ ‬ניתן‭ ‬להיחלץ‭ ‬ממצב‭ ‬זה‭ ‬ולהרבות‭ ‬שלום‭ ‬בעולם‭?‬

ברצוני‭ ‬להציג‭ ‬את‭ ‬עקרונות‭ ‬הצדק‭ ‬המאחה‭ ‬ולהסיק‭ ‬מכך‭ ‬לעניינינו‭.‬

מהי‭ ‬הגישה‭ ‬המאחה‭?‬

הגישה‭ ‬המאחה‭ ‬היא‭ ‬תפיסת‭ ‬עולם‭ ‬הרואה‭ ‬במערכות‭ ‬יחסים‭ ‬את‭ ‬ליבה‭ ‬של‭ ‬חברה‭ ‬חיובית‭ ‬ומשגשגת‭. ‬היא‭ ‬מתמקדת‭ ‬בפיתוח‭ ‬ובטיפוח‭ ‬מערכות‭ ‬יחסים‭ ‬מתוך‭ ‬תפיסה‭ ‬בסיסית‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬אדם‭ ‬כחיובי‭ ‬ובעל‭ ‬ערך‭, ‬ומתוך‭ ‬האמונה‭ ‬שאם‭ ‬צרכיו‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬מקבלים‭ ‬הכרה‭ ‬והוא‭ ‬זוכה‭ ‬ליחס‭ ‬הוגן‭, ‬גוברת‭ ‬נכונותו‭ ‬לקחת‭ ‬אחריות‭ ‬למעשיו‭ ‬ולסביבתו‭, ‬להימנע‭ ‬מפגיעה‭ ‬באחרים‭ ‬ובמידה‭ ‬שפגע‭ ‬‮–‬‭ ‬לתקן‭ ‬ולפצות‭ ‬את‭ ‬הנפגעים‭. ‬כשמערכות‭ ‬היחסים‭ ‬טובות‭ ‬והדוקות‭ ‬יכולה‭ ‬הקהילה‭ ‬לאכוף‭ ‬ביתר‭ ‬יעילות‭ ‬את‭ ‬הנורמות‭ ‬והחוקים‭ ‬שלה‭ ‬על‭ ‬חבריה‭, ‬והיא‭ ‬מתמודדת‭ ‬ביתר‭ ‬הצלחה‭ ‬עם‭ ‬קונפליקטים‭ ‬ועבירות‭.‬

עקרונות‭ ‬הגישה‭ ‬המאחה‭ ‬נמצאים‭ ‬במקורותיהן‭ ‬של‭ ‬הדתות‭ ‬הגדולות‭, ‬וביסודותיה‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬חברה‭ ‬מסורתית‭. ‬הגישה‭ ‬מייחסת‭ ‬מקום‭ ‬נכבד‭ ‬למשפחה‭ ‬ולקהילה‭. ‬היא‭ ‬רואה‭ ‬בהן‭ ‬זכאיות‭ ‬ואחראיות‭ ‬לקחת‭ ‬חלק‭ ‬בחינוך‭ ‬בניהן‭ ‬ובנותיהן‭, ‬בקביעת‭ ‬נורמות‭ ‬התנהגות‭ ‬ובאכיפתן‭.‬

הגישה‭ ‬המאחה‭ ‬מציגה‭ ‬תפיסת‭ ‬צדק‭, ‬המתמקדת‭ ‬בתיקון‭ ‬הנזק‭ ‬שנגרם‭ ‬לאנשים‭ ‬ולמערכות‭ ‬יחסים‭. ‬תפיסת‭ ‬הצדק‭ ‬המאחה‭ ‬דוגלת‭ ‬בשיתוף‭ ‬בעלי‭ ‬העניין‭ ‬הישירים‭ ‬בכל‭ ‬אירוע‭. ‬היא‭ ‬נותנת‭ ‬הזדמנות‭ ‬לנפגעים‭ ‬לבטא‭ ‬את‭ ‬פגיעתם‭ ‬ואת‭ ‬צרכיהם‭. ‬לפוגעים‭ ‬היא‭ ‬נותנת‭ ‬הזדמנות‭ ‬לקחת‭ ‬אחריות‭ ‬למעשיהם‭, ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬הנזק‭ ‬שגרמו‭ ‬ולפצות‭ ‬את‭ ‬הנפגעים‭. ‬הדבר‭ ‬מאפשר‭ ‬להם‭ ‬לשקם‭ ‬את‭ ‬שמם‭ ‬הטוב‭, ‬לפתח‭ ‬אמפתיה‭ ‬כלפי‭ ‬הזולת‭ ‬ולהתקבל‭ ‬בחזרה‭ ‬לחיק‭ ‬הקהילה‭ ‬כחברים‭ ‬חיוביים‭ ‬התורמים‭ ‬לרווחתה‭.‬

‮"‬השיח‭ ‬המאחה‭ ‬מציע‭ ‬חוט‭ ‬המקשר‭ ‬בין‭ ‬תאוריה‭, ‬מחקר‭ ‬ומעשה‭ ‬בתחומים‭ ‬שונים‭ ‬ומגוונים‭. ‬בכל‭ ‬מקום‭ ‬שיש‭ ‬בו‭ ‬אנשים‭ ‬‮–‬‭ ‬מתקיימות‭ ‬בו‭ ‬מערכות‭ ‬יחסים‭ ‬אותן‭ ‬ניתן‭ ‬לנהל‭ ‬בדרך‭ ‬מאחה‭, ‬או‭ ‬בדרך‭ ‬שאינה‭ ‬מאחה‭. ‬הגישה‭ ‬המאחה‭ ‬דוגלת‭ ‬בהשבת‭ ‬סמכות‭ ‬ואחריות‭ ‬לידי‭ ‬קהילות‭ ‬ומשפחות‭. ‬היא‭ ‬מציעה‭ ‬לאגם‭ ‬משאבים‭ ‬מקצועיים‭ ‬ולגייס‭ ‬מעגל‭ ‬תומכים‭ ‬רחב‭ ‬ככל‭ ‬הניתן‭. ‬מעגל‭ ‬זה‭ ‬יוצר‭ ‬רשת‭ ‬רחבה‭ ‬ותומכת‭, ‬ובכוחו‭ ‬להציב‭ ‬גבולות‭ ‬ברורים‭ ‬ולאכוף‭ ‬אותם‭, ‬תוך‭ ‬שהוא‭ ‬מסייע‭ ‬למי‭ ‬שמתקשה‭ ‬לעמוד‭ ‬בגבולות‭ ‬הללו‭ ‬ונותן‭ ‬לו‭ ‬את‭ ‬התמיכה‭ ‬הדרושה‭ ‬לו‭ ‬לעשות‭ ‬כן‮"‬‭.‬

‭)‬מתוך‭ ‬אתר‭ ‬המרכז‭ ‬הישראלי‭ ‬לגישות‭ ‬מאחות‭(‬

אומנם‭ ‬גישת‭ ‬הצדק‭ ‬המאחה‭ ‬מקורה‭ ‬בדין‭ ‬הפלילי‭, ‬הגישה‭ ‬מתמקדת‭ ‬בצרכי‭ ‬הקורבנות‭ ‬והפושעים‭, ‬במקום‭ ‬הצורך‭ ‬למצות‭ ‬את‭ ‬החוק‭ ‬היבש‭, ‬או‭ ‬להעניש‭ ‬את‭ ‬העבריין‭. ‬אך‭ ‬לפי‭ ‬ההבנה‭ ‬שכאשר‭ ‬נוצרות‭ ‬מחלוקות‭ ‬אידיאולוגיות‭ ‬גדולות‭ ‬בין‭ ‬זרמים‭ ‬שונים‭, ‬נוצר‭ ‬קיטוב‭ ‬גדול‭ ‬וכל‭ ‬זרם‭ ‬חש‭ ‬קורבן‭ ‬במקרה‭ ‬בו‭ ‬תמומש‭ ‬בפועל‭ ‬האידאולוגיה‭ ‬החולקת‭.‬

האם‭ ‬ניתן‭ ‬להשתמש‭ ‬בגישה‭ ‬זו‭ ‬למחלוקות‭ ‬פוליטיות‭ ‬או‭ ‬אידיאולוגיות‭?‬

תשובה‭ ‬לכך‭ ‬מצאתי‭ ‬במאמרו‭ ‬של‭ ‬אלון‭ ‬ניומן‭, "‬סקירת‭ ‬תאוריות‭ ‬ויישומים‭ ‬בצדק‭ ‬מאחה‭": ‬

‮"‬אין‭ ‬זה‭ ‬מקרי‭ ‬שמקורן‭ ‬של‭ ‬הרעיונות‭ ‬של‭ ‬צדק‭ ‬מאחה‭ ‬אשר‭ ‬החלו‭ ‬להתפשט‭ ‬בעולם‭ ‬בסוף‭ ‬שנות‭ ‬ה‭-‬80‭, ‬היה‭ ‬בקהילה‭ ‬שבטית‭ ‬עתיקה‭ )‬בני‭ ‬העם‭ ‬המאורי‭ ‬מניו‭-‬זילנד.) ‬רעיונות‭ ‬כאלו‭, ‬המבוססים‭ ‬על‭ ‬קהילה‭ ‬פעילה‭, ‬על‭ ‬שיתוף‭ ‬פעולה‭ ‬ולקיחת‭ ‬אחריות‭, ‬ועל‭ ‬מערכת‭ ‬ערכים‭ ‬מוסכמת‭ ‬פחות‭ ‬או‭ ‬יותר‭, ‬מתאימים‭ ‬לסיטואציה‭ ‬הפרה‭-‬מודרנית‭, ‬של‭ ‬החיים‭ ‬בקהילות‭ ‬קטנות‭. ‬

עם‭ ‬זאת‭, ‬אין‭ ‬מקריות‭ ‬גם‭ ‬בכך‭ ‬שרעיונות‭ ‬הצדק‭ ‬המאחה‭ ‬שבים‭ ‬ועולים‭ ‬ומעוררים‭ ‬עניין‭ ‬בעידן‭ ‬הנוכחי‭. ‬היום‭, ‬במה‭ ‬שמכונה‭ "‬העידן‭ ‬הפוסט‭-‬מודרני‭", ‬אנו‭ ‬ערים‭ ‬יותר‭ ‬להשפעות‭ ‬השליליות‭ ‬של‭ ‬ההסתמכות‭ ‬על‭ ‬מוסדות‭ ‬המדינה‭ ‬לפתרון‭ ‬בעיות‭ ‬אנושיות‭. ‬מערכות‭ ‬החינוך‭, ‬הבריאות‭ ‬והצדק‭ ‬הן‭ ‬עצומות‭ ‬בגודלן‭, ‬ונותנות‭ ‬שירות‭ ‬לאוכלוסייה‭ ‬גדלה‭ ‬והולכת‭ ‬בתנאים‭ ‬ובמשאבים‭ ‬הולכים‭ ‬ומצטמצמים‭. ‬השימוש‭ ‬השיטתי‭ ‬במערכות‭ ‬הציבוריות‭ ‬בתחומים‭ ‬אלו‭ ‬ואחרים‭ ‬גורם‭ ‬לתלות‭ ‬הולכת‭ ‬וגוברת‭ ‬במדינה‭, ‬ובמקביל‭, ‬להחלשה‭ ‬של‭ ‬כוחות‭ ‬מקומיים‭ ‬וטבעיים‭. ‬תהליך‭ ‬מעגלי‭ ‬זה‭ ‬גורם‭ ‬בהכרח‭ ‬לתחושות‭ ‬של‭ ‬ניכור‭ ‬וחוסר‭ ‬שביעות‭ ‬רצון‭ ‬אצל‭ ‬ציבור‭ ‬גדל‭ ‬והולך‭, ‬המעוניין‭ ‬לקבל‭ ‬שליטה‭ ‬והשפעה‭ ‬רבה‭ ‬יותר‭ ‬על‭ ‬חייו‭. ‬במקביל‭ ‬לתופעה‭ ‬זו‭, ‬אנו‭ ‬גם‭ ‬עדים‭ ‬לתופעת‭ ‬היציאה‭ ‬מהעיר‭, ‬והתפתחות‭ ‬היישובים‭ ‬הקהילתיים‭ ‬האינטימיים‭ ‬יחסית‭. ‬תופעות‭ ‬אלו‭ ‬מחזירות‭ ‬למרכז‭ ‬הבמה‭ ‬תהליכים‭ ‬של‭ ‬פתרון‭ ‬בעיות‭ ‬המערבים‭ ‬את‭ ‬הצדדים‭ ‬באופנים‭ ‬סמכותיים‭ ‬פחות‭,‬‭ ‬והמקנים‭ ‬להם‭ ‬יותר‭ ‬השפעה‭.‬

בגישת‭ ‬האיחוי‭ ‬קיימים‭ ‬כמה‭ ‬קווים‭ ‬מנחים‭ ‬שבעזרתם‭ ‬ניתן‭ ‬לממש‭ ‬בפועל‭ ‬שיח‭ ‬מאחה‭:‬

1‭‬ .‭"‬מסרי‭ ‬אני‭" )‬סוג‭ ‬של‭ ‬מסר‭ ‬תקשורתי‭ ‬שפיתח‭ ‬מרשל‭ ‬רוזנברג‭ ‬כחלק‭ ‬מעבודת‭ ‬פיתוח‭ ‬אסכולת‭ ‬ה‭"‬תקשורת‭ ‬הבלתי‭ ‬אלימה‭"(, ‬בהם‭ ‬הנפגע‭ ‬משתף‭ ‬את‭ ‬הפוגע‭ ‬ומדווח‭ ‬לו‭ ‬על‭ ‬הפגיעה‭ ‬מבלי‭ ‬לתקוף‭ ‬את‭ ‬הפוגע‭ ‬ולהאשימו‭.‬

2. הימנעות‭ ‬מהרצאות‭ ‬והטפות‭. ‬חשיפה‭ ‬לפגיעה‭ ‬של‭ ‬הזולת‭ ‬תעודד‭ ‬אמפטיה‭. ‬הטפות‭ ‬יגרמו‭, ‬מאידך‭ ‬גיסא‭, ‬לתגובה‭ ‬הגנתית‭ ‬ויחסמו‭ ‬את‭ ‬הדרך‭ ‬לאמפטיה‭.‬

3.‬ התייחסות‭ ‬לכל‭ ‬מקרה‭ ‬או‭ ‬קונפליקט‭ ‬כאל‭ ‬הזדמנות‭ ‬ללמידה‭.‬

קיימים‭ ‬עקרונות‭ ‬וקווים‭ ‬מנחים‭ ‬נוספים‭ ‬ששייכים‭ ‬לדין‭ ‬הפלילי‭ ‬ולכן‭ ‬לא‭ ‬הובאו‭ ‬במאמר‭ ‬זה‭.‬

במאמר‭ ‬זה‭ ‬ניתן‭ ‬אולי‭ ‬לראות‭ ‬כיצד‭ ‬ללמוד‭ ‬את‭ ‬מאמרי‭ ‬חז‭"‬ל‭ ‬שנראים‭ ‬לעיתים‭ ‬כאוטופיה‭ ‬אך‭ ‬מימושה‭ ‬נראה‭ ‬כתלוש‭ ‬מהמציאות‭. ‬אך‭ ‬אם‭ ‬נפנים‭ ‬את‭ ‬עקרונות‭ ‬השיח‭ ‬המאחה‭ ‬נוכל‭ ‬להבין‭ ‬יותר‭ ‬את‭ ‬צדדי‭ ‬המחלוקות‭, ‬לקחת‭ ‬אחריות‭ ‬במקרים‭ ‬בהם‭ ‬פגענו‭ ‬בשוגג‭ ‬באנשים‭ ‬שמחזיקים‭ ‬בדעה‭ ‬אידיאולוגית‭ ‬שונה‭ ‬ובכך‭ ‬נרדוף‭ ‬שלום‭ ‬ונרבה‭ ‬שלום‭ ‬בעולם‭.‬

 

מכל‭ ‬האמור‭ ‬לעיל‭, ‬בשיח‭ ‬המתנהל‭ ‬כיום‭ ‬בחברה‭ ‬הישראלית‭ ‬עלינו‭ ‬לנהל‭ ‬שיח‭ ‬מתוך‭ ‬אחריות‭ ‬גדולה‭ ‬מאוד‭, ‬לנהל‭ ‬דיאלוג‭ ‬מתוך‭ ‬הקשבה‭ ‬אמפטית‭ ‬ואקטיבית‭, ‬לפנות‭ ‬ב‭"‬מסרי‭ ‬אני‭" ‬מבלי‭ ‬לשפוט‭ ‬או‭ ‬לזלזל‭ ‬בצד‭ ‬החולק‭ ‬ובעיקר‭ ‬לקחת‭ ‬את‭ ‬המשבר‭ ‬כהזדמנות‭ ‬לחולל‭ ‬שינוי‭ ‬פנימי‭ ‬ועמוק‭.‬